Digitale vergunningenchecker


Enkele gemeenten hebben een digitale vergunningenchecker ontwikkeld waarin burgers kunnen zien welke regels van toepassing zijn op hun aanvraag en welke afdelingen hierbij betrokken zijn. Als de wijziging vergunningplichtig is geeft de vergunningenchecker aan welke gegevens en documenten moeten worden aangeleverd. De digitale vergunningenchecker is een online stappenplan waar een woningeigenaar zelfstandig mee aan de slag kan. De checker filtert en vat het beleid, de welstandsnota en de kaart samen op basis van de kenmerken van de aanvraag. Op deze manier wordt enkel relevante informatie zichtbaar. De informatie uit de vergunningenchecker vormt het juridisch kader.

 

Voordelen

  • Duidelijkheid: het instrument biedt een duidelijk overzicht van het vigerende beleid, de te nemen stappen en de betrokken afdelingen.
  • Tijdwinst: de vergunningenchecker vraagt geen mankracht van de gemeente en bespaart de gemeente én de aanvrager uitzoekwerk.

Aandachtspunten

  • De ontwikkelde vergunningenchecker bleek door de grootte van het programma niet aan te sluiten op de website, daarom is gekozen voor een pdf-bestand.
  • Actualisatie naar aanleiding van wetswijzigingen of beleidsmatige wijzigingen is een voortdurend punt van aandacht.

Stappenplan

1

Er komen bij de gemeente veel vragen binnen over zonnepanelen.

2

Ga nadenken over het vertalen van beleid.

3

Spit de welstandsnota en regels uit.

4

Zet de regels om naar stappen.

5

Zet de stappen om naar een werkbaar pdf-bestand, een plugin of een app.